söndag 25 augusti 2013

Försäkra prylarna eller inte?

Drulleförsäkring

Jag blir nästan alltid erbjuden försäkring när jag köper prylar i affären. Det är en av anledningarna till att jag föredrar att köpa mina prylar på nätet. Säljarnas argument till att köpa försäkring brukar vara att det inte är någon avskrivning på produktens värde samt att man inte behöver betala någon självrisk. Jag tackar alltid nej till dessa försäkringar eftersom de är relativt dyra i förhållande till produktens pris. Säljarna brukar vara ganska envisa eftersom de får provision varje gång de säljer en försäkring. Därför föredrar jag nätshopping, dessutom får man ofta produkten billigare än i affären.

Däremot ser jag till att ha tilläggsförsäkring till min hemförsäkring, så kallad drulleförsäkring. Den täcker klantiga olyckor som att råka spilla läsk över tangentbordet på den bärbara datorn. Nu är jag oftast ganska försiktig med mina prylar men skulle olyckan vara framme är det skönt att veta att man får ersättning från försäkringsbolaget. Har man dessutom barn vet man att de inte är så försiktiga med prylarna. Här hemma har två Nintendo DS mött drunkningsdöden och en iPod Touch har blivit misshandlad till döds. Familjens iPad har överlevt utan bestående men, men blivit tappad både en och två gånger på hårt golv.

Om man känner sig osäker på vad man har för villkor på sin försäkring eller vill byta försäkring till ett annat försäkringsbolag kan jag tipsa om insplanet som är en jämförelsesajt för de flesta typer av försäkringar. Tjänsten är kostnadsfri att använda. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar