fredag 15 juni 2012

Dags att städa datorn invändigt

Dammig dator
Idag upptäckte jag att processorns temperatur var över 80 grader utan att jag belastade processorn vilket är på tok för varmt. Temperaturen på processor, grafikkort och hårddisk kan man se i gratisprogrammet Speccy. Det var ganska längesen jag städade datorn invändigt så jag bestämde mig för att öppna den. Jag fick nästan en chock när jag såg hur mycket damm som fanns i datorn. Inte undra på att processorn gick varm. Fram med dammsugaren och börja göra rent! Det finns speciella datormunstycken till dammsugare men det var ingenting jag hade så jag använde inget munstycke alls. Tryckluft på burk kan också rekommenderas men det hade jag inte heller hemma.

Resultatet blev ändå ganska bra. Om du ska försöka dig på något liknande så se till att ta på ett element innan så att du inte är uppladdad. Statisk elektricitet mår som bekant inte datorkomponenter bra av. Det blev en enorm skillnad på processorns temperatur. Nu är den ca 40 grader istället för 80 grader som den var innan. Glöm inte heller att koppla ur elsladden.

Ren dator
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar