söndag 25 november 2012

Billig och smart 40" LED-TV från Samsung

Samsung LED TV UE40EH5305
Igår hjälpte jag farsan att köpa en ny TV eftersom han äntligen valde att skrota sin gamla tjock-TV. De krav som fanns på TV:n var att den skulle vara mellan 37 och 42 tum med bra bild. Budgeten låg på max 5000 kr. Jag jämförde några olika TV-apparater och kom fram till att Samsung UE40EH5305K var mest prisvärd. Ett stort plus är att det är en smart TV. Man kan alltså ansluta TV:n till Internet och få tillgång till t.ex. streaming-tjänster, appar, nyheter och sociala medier. Jag vet inte hur mycket farsan kommer att använda smart TV-tjänsterna men att läsa nyheterna på TV:n kommer han nog att uppskatta. Kanske skaffar jag även ett abonnemang på Netflix åt honom eftersom de har några serier som han följer.

TV:n inköptes på Mediamarkt i Kungens kurva. Mediamarkt hade en riktigt bra kampanj i helgen. Om man köpte två varor för över 1500 kr styck fick man den billigaste varan för halva priset. Därför passade vi på att köpa en ny diskmaskin samtidigt. Kampanjen gällde inte datorer, surfplattor och telefoner men allting annat. Det var alltså denna TV farsan köpte: Samsung UE40EH5305.

Jag var ju självklart tvungen att prova på smart TV som fungerade över förväntan. Jag provade Aftonbladet-appen, webb-läsaren och TV4-play. När man surfar på webben är det bättre att ha ett tangentbord men allting annat hanterade man enkelt med den medföljande fjärrkontrollen. Jag blev rejält sugen på att köpa en smart TV, man får verkligen mycket för pengarna jämfört med när jag köpte min LG 37" LCD. Men ett TV-byte får vänta, det finns andra saker att lägga pengar på, särskilt nu när julen börjar närma sig. Någon hård julklapp till mig själv lär det bli i alla fall...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer:

  1. Jag suktar också på en ny TV, inom kort. Dock Philips då de kan kombinera analoga kanaler tillsammans med digitala i samma kanalplan. Samt att frun vill ha inbyggd belysning bakom TV:n vilket bara Philips har (Ambilight)

    SvaraRadera
  2. Jag har satt dit två stycken LED-skenor bakom min Sony TV, blir väldigt behagligt ljus kan jag säga. Men tyvärr är det bara ett fast vitt sken och inte det rörliga "Amblight" som Philips har. :)

    SvaraRadera