måndag 5 mars 2012

iPod nano 6:e generationen - Recension

Jag har tidigare skrivit om hur jag fick en ny iPod nano tack vare Apples utbytesprogram här. Nu har jag suttit och provat den lilla mp3-spelaren ett tag och tänkte passa på och skriva en recension om den.

Första intrycket

iPod nano har nu kommit upp i 6:e generationen och finns med 8 och 16 GB lagringsutrymme. Det första man tänker på när man ser den nya nanon är att den är väldigt liten. Den är 4 cm bred, 4 cm hög och 6 mm tjock. Det finns en klämma på baksidan som gör att man kan klämma fast den på ett bälte eller klädesplagg. Om man räknar med klämman är den 9 mm tjock.
Jag har inte tagit bort skärmskyddet ännu, det är därför det sticker ut tejp till vänster om nanon. Mp3-spelaren känns väldigt lätt i handen (den väger bara 21 gram) och ger ett intryck av att vara välbyggd  och av hög kvalitet. Scroll-hjulet på gamla iPod nano är ersatt av en skärm med Multi-Touch vilket ligger rätt i tiden.
På nanons ovansida hittar vi på- och avstängningsknappen till höger och volymknapparna till vänster. Knapparna är tillräckligt stora och fungerar bra.
På nanons undersida hittar vi dockkontakten och uttaget för hörlurar.

Skärmen

Den inbyggda Multi-Touch skärmen har bra ljusstyrka och skärpa. Ikonerna i programvaran är stora och texten lättläst. Skärmen reagerar snabbt när man trycker på den. Skärmen är inte så stor med sina 1,54 tum men räcker gott och väl till. Upplösningen är på 240 x 240 pixlar vilket är bra med tanke på storleken.

Mjukvaran

Användarvänligheten ligger högt i kurs hos Apple och den nya nanon är inget undantag. Tack vare den tryckkänsliga skärmen navigerar man smidigt i menyn.

Sveper man till vänster på skärmen kommer man djupare in i aktuell meny och sveper man till höger kommer man tillbaka till hemskärmen. Man kan även trycka och hålla kvar fingret var som helst på skärmen för att komma tillbaka till hemskärmen. Det fungerar utmärkt och slår lätt scroll-hjulet på äldre modeller. För att rotera skärmen håller man två fingrar på skärmen och vrider åt det håll man vill.

De ikoner som finns på hemskärmen är följande: spelas nu, musik, radio, fitness, klocka, bilder, podcaster och inställningar. Jag kommer inte att fördjupa mig i dessa denna gång men det går bra att ställa frågor genom att kommentera på bloggen.

Ljudet

Jag har provat ljudet med de medföljande apple-hörlurarna. Jag tycker att ljudkvaliteten är över medel, med relativt tung bas och klar diskant. Jag har läst på nätet att vissa tycker att maxvolymen är för låg men upplever inte samma sak med originalhörlurarna. Har man stora lurar som drar mer ström kan jag tänka mig att det kan vara så, men jag har inga lurar att prova det med just nu.

När man lyssnar på radio fungerar hörlurarna som antenn och jag blev positivt överraskad av ljudet som låter fylligt och tydligt. Jag har alltid varit skeptisk till inbyggd radio där hörlurarna fungerar som antenn men det fungerar faktiskt bra.

Slutsats

iPod nano är en mycket användarvänlig och smidig mp3-spelare. Den är praktisk som träningspartner eftersom den har inbyggd accelerometer som ger feedback i realtid. Den levererar helt enkelt musik precis när du behöver det utan krångel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar