måndag 26 mars 2012

Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Min gamla digitalkamera, en Sony DSC-W30 har tjänat mig väl men börjar nu sjunga på sista versen. Programratten har börjat glappa och kamerans upplösning på 6 megapixel, som var standard på marknaden när jag köpte kameran är inte mycket att hänga i julgranen idag. Därför har jag börjat söka efter en ersättare.

Jag har inga särskilda krav på kameran förutom att den ska vara kompakt och ta bra bilder. Det finns en digital systemkamera i hushållet så manuell bländare och slutartid är inte heller nödvändigt. Videoinspelning i full HD är däremot önskvärt.

Två möjliga ersättare är Canon Ixus 115 HS och Canon Ixus 220 HS. Det är inte Canons senaste modeller, men i förhållande till priset får man mycket digitalkamera för pengarna och de har fått goda omdömen bägge två. Det lutar mer åt Ixus 220 HS eftersom den har bättre vidvinkel (24 mm istället för 28 mm), bättre zoom (5x istället för 4x) samt att man kan använda den optiska zoomen medan man filmar.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en Ixus 220 HS som dessutom har ett riktigt bra pris just nu. Kameran finns i tre olika färger. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar