måndag 2 januari 2012

Ny speldator 2012

Nu när det är nytt år är det många som har tankar på att byta ut sin gamla dator till en nyare för att kunna hänga med i utvecklingen och spela alla nya spel och använda program som kräver mycket datorkraft.

Eftersom jag själv är i behov av en ny dator snart (min nuvarande dator är inne på sitt 5:e år nu och börjar känna sig trött) har jag tagit fram 2 köptips på datorer som även fungerar bra som speldatorer. Den första datorn kallar jag för speldator för den prismedvetne. Det är en prisvärd dator med bra prestanda som inte är alltför dyr. Den andra datorn kallas speldator för entusiasten och passar den som inte har något emot att betala för det allra bästa.

Tidigare har jag alltid beställt komponenter och byggt ihop mina datorer själv men jag har tappat lusten till det och så är det bekvämt att bara koppla in sladdarna och köra! Så hädanefter kommer jag att köpa färdigbyggda datorer.

Många köper dator från de stora hemelektronikföretagen. Dessa datorer är ofta hårt prispressade och ofta har man sparat in på grafikkortet. Om du köper en dator från ett sådant företag, försäkra dig om att det är ett bra grafikkort i datorn om den är tänkt att användas till spel. Det går oftast att uppgradera grafikkortet i efterhand men risken finns då att man även måste byta andra komponenter, som t.ex. nätaggregatet eftersom detta inte klarar av strömförbrukningen från ett snabbare grafikkort. Därför är det bättre att köpa den prestanda man behöver på en gång, det blir billigare i slutändan även om det blir dyrare vid köptillfället. Nu till köptipsen:

DELL XPS 8500

Det här är en snabb och prisvärd dator från DELL. Datorn går att anpassa efter hur man vill ha den, så se till att välja en Intel® Core™ i7 processor och ett Radeon™ HD 7570 eller bättre grafikkort. I skrivande stund kan man få datorn för under 10 000:- vilket är klart prisvärt med tanke på prestandan.

Alienware Aurora NY!

Datorerna från Alienware är välkända för extrem prestanda och nya Aurora är inget undantag. Datorn kan anpassas efter behov men redan i grundutförande är det en mycket kraftfull speldator med dubbla grafikkort och även de mest krävande spelen kommer att flyta på utan lagg. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar